Tämä nyt jatkokertomuksena osittain edelliseen artikkeliini addiktioista, jossa jo sivusin hieman itsensä löytämistä ja itsetuntoa. :) Mitäs tuo itsetunto nyt sitten niin kuin tarkoittaa ja on? Itsetuntohan ei ole mikään vakaa ja pysyvä ominaisuus ihmisessä, mutta jonkinlainen "perusitsetunto" pitäisi ihmisen itsensä pystyä rakentamaan itselleen, jotta itsetunto ei ole täysin ulkoisten asioiden, ihmisten, ympäristöjen yms. hallinnassa. Perusitsetunto ymmärtääkseni rakentuu jo lapsuudessa, mutta se on myös muokattavissa minkä ikäisenä tahansa. Tämä on lohdullinen tieto. :) Ihminen ei siis olekaan täysin lapsuudessa saamiensa korttien varassa. Minä haluaisin löytää lisää keinoja itsetunnon ja itsearvostuksen lisäämiseen. Näihin tähtäävä yksi keino on omien hyvien ominaisuuksiensa pohtiminen ja niiden listaaminen. "Missä minä olen hyvä?" on kysymys, joka tulisi ihmisen esittää itselleen silloin, kun tähtää itsetuntonsa kehittämiseen. Asiat, joissa koen olevani hyvä, voivat olla hyvinkin pieniä ja näennäisesti mitättömiä. No, itse en vielä ole tällaista listaa laatinut ja mietinkin, että mitäs sitten tulisi tehdä, jos alat luomaan listaa, mietit olevasi hyvä jossain ja tämän jälkeen lause jatkuukin sanalla "mutta"..? Mitä jos kokeekin olevansa kaikissa niissä listaamissaan asioissa hyvä, mutta ei vain riittävän hyvä. :-O Jos jokainen lause jatkuu sanalla "mutta", kumoaa se oikeastaan kaiken, mitä lauseessa on ennen sitä mitätöivää sanaa. Kokeeko silloin aidosti ja oikeasti olevansa hyvä missään... Ainahan sitä voi esittää ja antaa itsestään hyvän ja tasapainoisen kuvan maailmalle ja kuitenkin tuntee sisimmässään olevansa huono ja riittämätön. Ehkä sitten, kun alan tässä itsekin laatimaan listaa noista ominaisuuksistani ja taidoistani, tulee minun lähteä liikkeelle hyvin pienistä asioista. Mitättömän pienistä, joissa oikeasti kokee olevansa hyvä. Ehkä loput jutut seuraavat sitten perässä... Jos jollakulla on antaa konkreettisia, hyviä lisäneuvoja itsetunnon rakentamiseen, otan avoimin sylin vastaan.

Ehkäpä tuo itsetunto voi kasvaa sitäkin myötä, jos etsii todellisen itsensä, rakentaa minäkuvansa eheäksi ja tietää viimein kuka on. Miten itsensä sitten voi löytää? Tähänkin tähtäävä yksi keino on miettiä itselleen lista, miellekartta tai vastaava sellaisista asioista, mitä oikeasti haluaa. Nämäkin asiat voivat olla ihan pieniä asioita tai sitten laajempia ja isompia juttuja. Sitten, kun on saanut listattua nämä asiat, tavoitteet kirkastuvat itselle paremmin ja niitä lähtee myös aktiivisemmin tavoittelemaan. Kun tavoittelee itselle tärkeitä asioita, kehittää samalla myös itseään ja saa mahdollisesti varmuutta lisää toimintaansa ja olemiseensa ylipäänsä. Itsensä löytämiseksi kannattaa myös eri tilanteissa miettiä mitä mieltä Minä olen asioista. Olen itse henkilökohtaisesti elänyt elämääni paljon toisen ihmisen kautta ja olen hukannut oman itseni ja omat ajatukseni/mielipiteeni jonnekin siinä matkalla. Kun mietin mitä mieltä olen jostain asiasta, tulee minun miettiä onko mielipide Minun Omani vai tuon toisen ihmisen minuun "istuttama". Jos koen tulevani kritisoiduksi ja tuomituksi ajatusteni tai mielipiteideni vuoksi, hyvin herkästi lähden mukauttamaan ja sopeuttamaan mielipidettäni siten, että tulisin hyväksytyksi. Minua pelottaa ilmaista mielipidettäni erityisesti voimakastahtoisten ihmisten seurassa, jos minulta vaaditaan mahdottomasti selittelyä ja pohjustusta jokaiseen ajatukseeni. Menen lukkoon, en osaa selittää ajatukseni ja mielipiteeni pohjaa ja sitten alan horjumaan omissa ajatuksissani. Alan epäillä olevani tyhmä, sivistymätön ja kykenemätön omaan ajatteluun. Minun tulee harjoitella omien ajatusteni rakentamista ja niiden ilmaisua mahdollisimman paljon mahdollisimman monen eri ihmisen kanssa. Silloin alan ehkä hiljalleen tiedostaa taas kuka ja millainen olen. Ja vasta silloin, kun minulla on omia ajatuksia, olen taas mielenkiintoinen ihmisenä. Olen oikea ajatteleva ihminen, joka kantaa itsessään tiettyjä ajatuksia, päätelmiä, ominaisuuksia, taitoja yms.

Eipä kai muuta kuin harjoittelemaan omana itsenään olemista sitten... :)